Saturday, March 12, 2011

kawan yang baik =)

assalamualaikum..

tadi masa dok berjalan-jalan kat blog orang tiba-tiba terjumpa artikel ini..rasanya macam bagus untuk difikir-fikirkankan dan diamalkan bersama..^_^



Kawan yang baik tidak pernah mengumpat di belakang kawan baiknya.

Kawan yang baik tidak pernah cemburu dengan kejayaan kawan baiknya.

Sebaliknya kawan yang baiklah yang paling banyak membantu kawan baiknya untuk mencapai kejayaan.

Kawan yang baik tak pernah mempengaruhi kawan baiknya untuk membuat perkara yang buruk dan sia-sia.

Kawan yang baik adalah orang yang selalu menasihati kawan baik nya untuk berbuat kebaikan.

Kawan yang baik adalah orang pertama yang akan dicari bila tiba masa sedih atau gembira.

Kawan baik menjadi tempat kita meluahkan perasaan yang tak dapat diluahkan kepada kawan biasa.

Kawan yang baik tak pernah memaksa kawan baiknya untuk sentiasa berada disisinya.

Kawan yang baik tak pernah melarang kawan baiknya untuk berkawan dengan kawan yang baik.

Kawan yang baik tak pernah cemburu jika kawan baiknya mempunyai ramai kawan baik, kerana kawan yang baik tahu apa yang paling baik untuk kawan baiknya.

Kawan yang baik akan sentiasa mendoakan kesejahteraan dan kebahagiaan kawan baiknya di dunia dan di akhirat di dalam doanya.

Kita adalah kawan yang baik jika kita faham bahawa kawan baik kita bukanlah seorang yang sempurna.

Kita adalah kawan yang baik jika kita menjadi kawan yang baik kepada kawan baik kita.

Kita bukanlah kawan yang baik jika kita tidak menghargai kawan baik kita, kerana kawan yang baik akan sentiasa menghargai kawan baiknya.

Kita bukanlah kawan yang baik jika kita tidak memberitahu perkara yang baik kepada kawan baik kita kerana kawan yang baik akan selalu menyampaikan perkara yang baik kepada kawan baiknya.



'A friend cannot considered as a friend untill he/she is tested in 3 occasions;in time of need, behind your back and untill after your death' ~Ali bin Abi Talib RA~

*credit to : http://wavewsa.blogspot.com/*

2 comments:

nama.aku.lynn said...

but sometimes kawan juga suka tikam kawan..so.bila gula2 dah hilang manisnya,susaaaahhh oh...hohohooh

macik said...

lin kenapa ckp mcm ni..
sapa yg dah tikam ag nih meh aku tikam dia blk..hoho..
tapi mmg ssah kan nk jmpak kwn yg baik nih..
rindu geng kita dulu2..=(